Sosyal Medya’nın Eğitimdeki Rolü
Sosyal medya bugün
pek çoğumuzun hayatında vazgeçilmez bir yere sahip hale geldi. Başlarda sadece
eski arkadaşlarla yeniden bir araya gelmek veya var olan arkadaşlarla iletişimi
sağlayacak yeni bir kanal gibi görünse de kısa sürede bundan çok daha fazlasını
sunabileceğini kanıtladı. Sosyal yaşamların ötesinde iş yaşamında da giderek
artan bir rol oynayan sosyal medyanın eğitim konusunda da sağladığı sayısız
avantaj bulunuyor.
Değişen
alışanlıklarla beraber eğitmenlerin de sosyal medyaya giderek daha sıcak
bakması, geleneksel eğitim yöntemlerini zenginleştirerek, daha verimli bir
öğrenim sürecini mümkün hale getirecek yeni yöntemlerin ortaya çıkmasını
sağlayabilir.
Günümüz
geleneksel eğitim sisteminde yaşanan bazı sıkıntılar eğitimde aksaklıklara
sebep olmaktadır. Bunlara örnek vermek gerekirse;
·
Okulların fiziki
ortam yetersizliği,
·
Sınıfların
kalabalık olması,
·
Öğrencilerin
çeşitli sebeplerden dolayı okula gelememesi (sağlık problemleri vb.),
·
Bazı branşlarda
öğretmen açığının bulunması bu yüzden derslerin boş geçmesi,
·
Bazen
öğretmenlerin derslere hazırlıksız yakalanması, gün içinde isteksiz olması,
sağlık vb. sorunlarından kaynaklı derslerin işlenmesinde aksaklıkların
yaşanması,
·
Bazı asosyal
öğrencilerin kendini sınıf ortamında ifade edememesi gibi sorunlar,
·
Öğrencilerin
bilfiil derslerde aktif olmasının beklenmesi fakat öğrencinin gün içindeki
duygusal anlamda devamlı derslere odaklanamaması,
·
Derslere uygun
görsel ve işitsel materyal sıkıntılarının bulunması,
·
Bazen derslerin
sıkıcı geçmesi,
·
Okul ortamında gidilemeyecek ve görülemeyecek
mekânların ve de yapılan bulunması,
Yukarıda bahsettiğimiz durumlar eğitimdeki
sıkıntılardan bazılarıdır. Biz bu proje kapsamında bu ve benzeri sıkıntıları
sosyal medyada eğitim aracılığıyla en aza indirgeyerek geleneksel eğitim
sistemimizi zenginleştireceğimizi kanıtlamak istiyoruz.
Hangi
Amaçla Kullanılıyorlar?
Günümüz
internet kullanıcılarının vazgeçilmezlerinden sosyal ağlar eğitim alanında ne
derece etkili, hangi amaçla kullanılıyor ve öğrencilere ne gibi faydaları
olduğunu merak ediyor musunuz? Bunlardan bazıları sıralamak istersek;
·
Bazen eğitimde
bazı konularda bilgi sahibi olan kişilere ulaşmamız zor ve imkansız olabilir,
sosyal medya aracılığıyla bu kişilere rahatlıkla ulaşılabiliriz. Örneğin
LinkedIn gibi ağlar aracılığıyla dünyanın diğer ucunda bile olsa, kendi ilgi
alanımıza ait önemli kişilere ulaşabiliyoruz.
·
Eğitimde bazı
konuların sınıf ortamında işlenememesi sıkıntılardan bir tanesiydi. Örnek
vermek gerekirse bir nükleer patlamayı eğitim ortamında gerçekleştirmemiz
imkansızdır. Ama Youtube gibi video paylaşım ortamlarında rahatlıkla
öğrencilere sunulabilir. Böylece nükleer felaketlerin çevreye nasıl zarar
verdiğini öğrencilere daha iyi aktarabiliriz.
·
Eğitimde bazı
konularda geçen yerlerin ve mekanların sınıf ortamında işlenmesine rağmen
algılamada soyut kalınması sıkıntılardan bir diğeridir. Örnek vermek gerekirse
mısır piramitlerinin yapısı sınıf ortamında anlatılması algılamada güçlükler
yaratabilir. Fakat sosyal medya aracılığı ile görsel ve işitsel olarak bütün
öğrencilere sunulabilir. Sosyal medyada mısır piramitleriyle ilgili
yayınlayacağımız bir belgesel hem görsel anlamda hem de işitsel anlamda katkı
sunacağı için öğrencilerin yapıyı anlamasında somutluk katabilir.
·
Sosyal Medya
Destekli Eğitim uygulamaları sayesinde öğretmen zamanını daha rahat
kullanabilir. Yazı tahtasına yazılarak zaman kaybına yol açan araştırma türü
çalışmalar bilgisayar aracılığıyla verilebilir. Öte yandan bir konuyu kaçıran
öğrenci öğretmeni rahatsız etmeksizin, aynı konuyu bilgisayardan işleyebilir.
Örneğin I.Dünya Savaşı sınıf ortamında süre kısıtlamasından dolayı yeterince
anlaşılmayabilir. Fakat öğretmenin sosyal medya aracılığı ile I.Dünya savaşı
ile ilgili video, belgesel veya görsel ve işitsel paylaşımda bulunabilir.
Böylece her öğrenci kendi evinde istediği zaman izleyebilir. Böylelikle zaman
kısıtlaması ortadan kaldırılmış olur.
·
Sosyal medya
aracılığı ile dersleri çeşitli nedenlerle kaçırmış olan öğrenciler dersi tekrar
edebilir. Örneğin matematiğin bütün konularına ait videolar internet ortamında
bulunmaktadır. Öğretmenin o gün anlattığı konuyu sosyal medya aracılığıyla
paylaşarak öğrencinin kaçırdığı ya da anlamadığı noktaları gözden geçirmesini
sağlayabilir.
·
Bazı derslerin
sınıf ortamında işlenmesi yüzeysel kalabilir fakat sosyal medya aracılığıyla
edindiğimiz ortamlarda öğrenmeyi kalıcı hale getirebiliriz. Örneğin MSN, Skype
gibi ortamlarda edindiğimiz yabancı uyruklu arkadaşlarla İngilizce konuşup
kendimizi geliştirebiliriz. Böylece İngilizce gibi yabancı dillerde pratikler
yaparak yabancı dilimizi geliştirebiliriz.
·
Çeşitli
nedenlerle okul süresi içinde öğretmen ve ya öğrencilerin unuttukları
paylaşımları sosyal medya aracılığıyla gidermesi sağlanabilir. Örneğin
öğretmenin duyurularını sosyal medya aracılığıyla iletmesi anında bütün
öğrencilerin haberdar olmasını sağlayabilir. Böylece hem unutulmuş hem de dersi
kaçırmış öğrencilerin duyurular aracılığıyla haberdar olması sağlanabilir.
Mesela ödevlerin, sınav tarihlerinin, aksaklıkların sosyal medya aracılığıyla
iletilerek hedef kitleye zamanında ulaşılması sağlanır.
·
Öğrencilerin
yaptıkları çalışmaları hem sosyal medya aracılığı ile paylaşması sağlanabilir.
Böylece öğrencilerin derse olan ilgisini artırabilir ve pekiştirmesini
sağlayabiliriz.
·
Ayrıca sosyal
medya aracılığıyla okulda verilen ödevlerin öğretmenlere ulaşılması
sağlanabilir. Böylece okulda kullandığımız kağıtların boşa gitmesini önleyerek
doğaya daha az zarar verebiliriz.
·
Sosyal medyada
durum paylaşımlarında yapılan Türkçe hatalarının öğretmenler tarafından
düzeltilerek Türkçenin güzel kullanılmasının sağlanması. Sosyal medya eğitimde
yasaklandığı için eğitimciler ile öğrenciler arasında sosyal medyada da
kopukluk yaşanmaktadır. Bu durum sosyal medyanın öğrenciler tarafından
bilinçsizce kullanılmasına sebep olmaktadır. Öğrencinin durumlarını,
paylaşımlarını, diğer insanlar ile iletişimini göremeyen öğretmen öğrenciye de
rehber olamamaktadır. Öğrenciler de paylaşımlarında bazen küfürlü içerikler
yayınlamakta, bazen ırkçı ve şiddet içerikli yayınla yapmaktadır. Fakat
öğretmenlerinin ekli olduğu kişilerde bu durumun daha az olduğu dikkati
çekmektedir.
·
Sosyal medya
aracılığı ile okullarda yapılacak gösteri, tören vb etkinliklerin paylaşılarak
katılımın artırılması sağlanabilir. Ayrıca gösteri ve törenlerde çekilen
fotoğraf ve videolar paylaşılarak okul ya da öğrenciler için arşiv yani anılar
ölümsüzleştirilebilir.
·
Sosyal Medya
Destekli Eğitim öğrencilere kendi hızlarında ve düzeylerinde ilerleyebilme olanağı
verir, dolayısıyla bireyselleştirilmiş, öğrenci merkezli bir öğretimin
oluşmasına yol açar.
·
Bilgisayar
Destekli Eğitim etkileşim sağladığı için en sıkıcı çalışmaları bile ilginç kılabilir.
Renk ve grafik gibi görsel uygulamalar sayesinde öğrenme etkili kılınır.
·
Hem anında dönüt
sağladığı için, hem de sağlanan dönüt öğretmeninki gibi herkesin içinde
olmadığı için öğrenciye rahatlık sağlar.
Yukarıda
saydıklarımız sosyal medyanın sağladığı faydalardan sadece birkaçı. Bizde bu
proje kapsamında eğitim ortamında yasaklanan sosyal medyanın faydalarını
göstermek istiyoruz. Şimdi ise sosyal medyanın günümüzdeki sosyal medya
kullanımlarını sunmak istiyoruz.
Sosyal
Medya Kullanım Oranlarında Son Durum
Student Advisor ve
Massachusetts Dartmouth Üniversitesi tarafından yapılan araştırma sonuçları
oldukça ilginç. Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube ve blog'larda yapılan
araştırmaya göre sosyal medya devrimi 2008-2009 yılından sonra
yaşanmış.
Mikro blog Twitter,
2008 yılının sonuna doğru atağa geçerek %0 olan kullanım oranını oldukça yüksek
bir ivmeyle %59'a, 2011'yılında ise %84'e
taşımış.
Twitter'a göre
daha iyi durumda olan Facebook ise %61'lik kullanım oranını
geçtiğimiz yıl %98 gibi rekor sayılabilecek bir seviyeye
taşımış. Bu da gösteriyor ki, kategorinin en gözde ve aktif olarak kullanılan
servisi Facebook.
Bir diğer önemli
ilerlemeye imza atan isim ise LinkedIn. %16'lık kullanım
oranını 2011 yılıyla %47'ye taşıyan servis daha çok
akademisyenlerin uğrak yeri oldu.
Blog ve mesaj panolarının kulanımı ise
neredeyse hiç değişmemiş. Kullanıcılarına blog vasıtasıyla ulaşanların oranı
ortalama %46, mesaj panolarının ise %37.
Sosyal Medya Destekli
Eğitimin Sınırlılıkları
Sosyal Medya Destekli
Eğitimin sınırlılıkları ise şöyle sıralanabilir;
• Sosyal Medya Destekli
Eğitimde öğrencilerin bilgisayarla birebir etkileşimde olmaları öğrenciler
arası iletişimi engellemekte dolayısıyla öğrenciler sosyalleşme sürecinden
yoksun kalmaktadırlar.
• Bilgisayar yazılımlarında
doğru ile yanlış arasına kesin bir çizgi çizildiği için, öğrenciden
mükemmeliyet beklenir. Bu durumda öğrenciyi yüreklendirecek ve doğruya
yönlendirecek bir mekanizma yoktur.
• Bilgisayarla çalışmak
kuşkusuz kitap sayfası çevirerek yapılan çalışmadan daha zordur. Dolayısıyla
Sosyal Medya Destekli Eğitim görecek öğrencilerin önceden bilgisayar
okuryazarlığını kazanmış olmaları gereklidir.
• Sosyal Medya Destekli
Eğitim genellikle Sosyal Bilgiler ve yabancı dil öğretimi alanlarında
kullanılabiliyor. Fen Bilgisi gibi sayısal alanında fazla materyal
geliştirilmemesi bir eksikliktir.
Sosyal Medyanın Küresel Faydaları.
Bahsi geçen
kullanım amaç ve şekilleri ise son adımda birleşerek öğrencilerin
kaynaşmasını sağlıyor. Okullar, düzenledikleri etkinliklerle daha
fazla öğrencinin dikkatini çekerek yapılan aktiviteler hakkında geri bildirim
de alabiliyorlar.
Ayrıca ortak
organizasyonlar sayesinde daha sosyal bir ortam sağlanıp, mezunlar buluşması
ile bağların kopmaması sağlanıyor.
Sosyal
Ağlarda Dikkat Edilmesi Gerekenler
Tüm bu paylaşım ve
kaynaşma ortamında özellikle eğitim kurumlarının dikkat edilmesi gereken
konular var.
Örneğin sosyal
ağlardaki hesaplar mutllaka işi bilen, internet ve gündemin
yakın takipçisi, konuştuğu dili iyi kullanan
kişilerce yönetilmeli. Aksi halde öğrencilerin gelişmeleri dikkate alma oranı
da doğru orantılı azalıyor.
Sayfaların tasarımları
da öğrencilerin dikkat ettiği diğer bir noktadır. Düzenli ve ek uygulamalarla
zenginleştirilen profiller, hem görsel hem de kullanım kolaylığı ile önemli
etkenlerden.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder